Wie zijn uw klanten en wat willen ze lezen?

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 25 november, 2016 in Blog, Kenniscentrum

Deel 1 van een vijfdelige serie

Content schrijven voor uw website is niet simpel. Vaak wordt u namelijk overspoeld door de stormvloed aan informatie die de consument dagelijks te verwerken krijgt. Dit is echter geen reden om de moed te laten zakken, maar juist om u extra te verdiepen in het schrijven van goede teksten. Content is namelijk niet alleen overvloedig aanwezig, het is ook een onmisbare factor voor uw website. Met onze tips zal uw content niet langer weggespoeld worden door andere informatie, maar komt u juist dichter bij uw doelgroep.

In deze vijfdelige serie zullen we wat verder ingaan op een eerder verschenen artikel met daarin 10 tips voor het creëren van aantrekkelijke content. In dit eerste deel zullen we ons vooral focussen op uw doelgroep en schrijfstijl.

Doelgroep

Een raadsel: hoe spreekt u met één tekst zowel een achttienjarige creatieveling uit Antwerpen als een zestigjarige zakenman uit Knokke aan? Als u het antwoord niet weet, wees dan gerust. Er is er namelijk geen: er bestaat enkele tekst die zo’n uiteenlopend publiek kan bekoren. Daarom is het belangrijk dat u uw doelgroep goed weet te bepalen. Als u niet weet wie uw doelgroep is, kan u geen gerichte content schrijven.

Uw doelgroep wordt gevormd door uw belangrijkste klanten. Uw producten of diensten kunnen op hun behoeften worden afgestemd. Wees zeker niet bang om keuzes te maken: het is beter om u zeer gericht op een kleine doelgroep te focussen dan om aan een zeer brede markt te willen verkopen. Hou daarom ook rekening met factoren als leeftijd, woonplaats, geslacht, functie, interesses, enzovoort bij het schrijven van uw content.

Nadat u uw doelgroep heeft afgebakend, kan u een volgende stap nemen: denken vanuit de doelgroep. Natuurlijk wil u graag aan uw maandelijkse target komen door veel te verkopen, maar hou hierbij wel rekening met uw klanten. Zij zijn niet op zoek naar een aankoop, maar naar een oplossing of een ervaring. Op deze behoefte kan u inspelen door ze concreet te verwoorden en een oplossing te bieden. Een voorbeeld kan zijn: “Heeft u geen tijd om zich met de boekhouding bezig te houden? Huur onze bekwame experts in om u het werk uit handen te nemen!”.

Schrijfstijl

Vanaf het moment dat u weet wie uw doelgroep is, kan u uw schrijfstijl bepalen. Met deze stijl benadert u uw klanten, het is de stem van uw firma die tot uw doelpubliek spreekt. Vanzelfsprekend is ze dus afgestemd op uw doelgroep.
Weet u niet goed welke schrijfstijl u moet aanhouden? Hier is een vragenlijst om u op weg te helpen:

  • Houdt u een zakelijke of eerder een speelse toon aan?
  • Schrijft u op een kalme of een enthousiaste manier?
  • Gebruikt u vakjargon in uw content of niet?
  • Zijn uw zinnen lang of eerder kort?
  • Past u een directe of een indirecte schrijfstijl toe?
  • Spreekt u uw klanten aan met ‘u’ of ‘je’?

Aan de hand van deze keuzes kan u tot uw persoonlijke schrijfstijl komen. U kan natuurlijk altijd zelf dit lijstje aanvullen om u te helpen bij het bepalen van uw stijl. Bedenk wat voor u belangrijk is en hou hier rekening mee bij het opstellen van uw teksten.

Wat erg belangrijk is, is dat u niet wisselt van schrijfstijl eens u ze gevonden heeft. Plotse stijlveranderingen vallen niet in de smaak en zijn verwarrend voor de lezer. Als ondernemer is het dus belangrijk om consequent te zijn in uw communicatie naar de klant toe.

Heeft u nog vragen over het schrijven van teksten die afgestemd zijn op uw doelgroep? Of heeft u hulp nodig bij het bepalen van uw schrijfstijl? Neem dan gerust contact met ons op.

Volgende week hebben we het in het tweede deel van deze serie over hoe u uw content kan onderscheiden van de rest en hoe u beeldmateriaal kan gebruiken in uw teksten.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.