Wat is een website audit?

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

website-audit-best4u

>> Gepost op: 9 april, 2019 in Algemeen, Blog, Google, Kenniscentrum, Marketing, SEM

Een audit of doorlichting is voor de meesten onder ons wel bekend. Voor elke website of online marketingstrategie, kan een audit interessante inzichten opleveren. In dit artikel bespreken we wat een website audit is, hoe het in z’n werk gaat en wat je mag verwachten. Wist je trouwens dat websites die nog in ontwikkeling zijn, ook baat kunnen hebben bij een audit?

Wat is een website audit?

Een website audit is een grondig onderzoek naar het functioneren van een website. Dit onderzoek kan zich op alle of individuele aspecten van de website concentreren, zoals de technische kant, gebruiksvriendelijkheid en user experience, vindbaarheid, of de Analytics.

“Een website audit kan je kort samenvatten als: waar staan we nu en wat moeten we doen om te geraken waar we willen zijn? “

Dankzij een professionele audit krijg je dus meer inzicht in hoe je website scoort in de zoekresultaten, hoe gebruikers jouw website ervaren, en of de resultaten op de juiste manier gemeten en geïnterpreteerd worden. Typerend aan een goede audit is dat het enkele concrete actiepunten oplevert, die je website effectief beter laten renderen.

Voor wie is een audit interessant?

Een veelvoorkomende misvatting is dat een website audit enkel van toepassing is wanneer je het vermoeden hebt dat je website aan vernieuwing toe is. Eigenlijk is een audit interessant voor elk bedrijf dat zich afvraagt of hun huidige website of online marketingstrategie nog wel een optimaal rendement haalt, niet enkel voor websites die verouderd zijn.

“Eigenlijk is een audit interessant voor elk bedrijf dat zich afvraagt of hun huidige website of online marketingstrategie nog wel een optimaal rendement haalt.”

Daarnaast kan je een audit zelfs uitgevoerd worden voor een website die nog in ontwikkeling is. Wanneer je wireframe of grafisch ontwerp klaar is, kan dit al onderzocht worden met het oog op gebruiksvriendelijkheid of conversie. Een audit van designs of wireframes kan in een vroeg stadium al mogelijke valkuilen of pijnpunten blootleggen, waardoor deze sneller rechtgezet kunnen worden en de rechtzetting hierdoor geen grote investering vereist.

Het is overigens een goed idee om een tweede perspectief te vragen op de grafische ontwerpen of wireframes. Elk bureau heeft een eigen expertise, dus kan een samenwerking met meerdere bureau’s leiden tot meer inzichten en dus een beter eindproduct. Let wel op, indien je kiest om samen te werken met verschillende partijen, is het belangrijk hier goed over te communiceren naar hen, zodat niemand voor onaangename verrassingen komt te staan. Het is belangrijk dat je hier transparant over bent en alle partijen hiervoor openstaan.

Zoals je hierboven al las, kan een audit plaatsvinden op veel verschillende vlakken en met zeer uiteenlopende doelstellingen.

Wat is het verschil met een gratis analyse?

Als ondernemer ben je vroeg of laat al wel eens op een advertentie gestuit die je een gratis website analyse of audit belooft. Het enige wat je moet doen, is je e-mailadres en/of telefoonnummer achterlaten, zodat “het rapport naar de juiste persoon gestuurd wordt”. In realiteit zullen deze bedrijven gewoon een gratis of goedkope tool gebruiken die automatisch jouw website checkt, vervolgens zullen ze het rapport personaliseren met hun logo en zo aan jou bezorgen. Kortom, deze werkwijze is een techniek voor lead generation en geen service is die geboden wordt. Vermoedelijk hang je binnen de kortste keren ook met een medewerker aan de lijn, om “de resultaten persoonlijk te bespreken”. Laat ons eerlijk zijn, wanneer heb je al eens iets gratis gevonden dat jouw zaak een noemenswaardige verbetering qua rendement gaf?

“Een gratis website analyse is een vorm van lead generation, geen service die een bedrijf aanbiedt.”

Het grote verschil met een kwalitatieve audit is dat er bij een audit vooraf contact is tussen beide partijen. Tijdens dit contact worden ervaringen en problemen besproken, doelstellingen bepaald en wordt er cruciale informatie uitgewisseld om een goed resultaat te bekomen.

Website checks als deze worden vaak uitgevoerd met behulp van -vaak gratis- online tools. Deze tools zijn handig, maar het is nog steeds een technologie zonder menselijk perspectief. Daardoor geven deze tools geen objectief beeld van gebruiksvriendelijkheid en customer experience, wat een onmisbare factor is voor o.a. een optimale conversie.

Dergelijke tools zijn wel nuttig om sommige technische zaken te onderzoeken. Daarom gebruiken wij tijdens audit deze tools ook, maar steeds in combinatie met een dubbelcheck én menselijke analyse.

Wat is het verschil met conversieoptimalisatie?

Conversieoptimalisatie en een website audit hebben veel gemeen. In beide gevallen wordt er een onderzoek uitgevoerd naar de probleemsituatie, worden daaruit conclusies getrokken en werkpunten vastgesteld om een hoger rendement te halen. Enkel worden bij een conversieoptimalisatie de actiepunten effectief uitgevoerd, waar dit bij een audit niet altijd het geval is.

Daarnaast wordt bij conversieoptimalisatie ook specifiek de focus gelegd op het verhogen van de conversie en niet op bijvoorbeeld de verhoging van het zoekverkeer. Wanneer we het conversiepercentage willen optimaliseren, gaan we dus zoeken naar een manier om uit hetzelfde aantal bezoekers meer verkopen of aanvragen te genereren.

Hoe gaat een website audit in z’n werk?

Omdat elk type audit andere aandachtspunten heeft, is elk traject ook verschillend. De grote lijnen zien er meestal wel hetzelfde uit:

  • Kennismaking
  • Voorbereiding
  • Uitvoering audit
  • Evaluatiemeeting

 

Kennismaking

Op dit moment bekijken we samen of een website audit op dit moment effectief de juiste oplossing is voor jouw bedrijf. We lichten onze werkwijze verder toe en besluiten of een samenwerking van toepassing is.

Voorbereiding

In deze fase wordt besproken wat de huidige problemen en uiteindelijke doelstellingen zijn. Het type audit wordt bepaald en er worden afspraken gemaakt voor het verloop van het proces:

  • Welke data en informatie is nodig om de audit te kunnen uitvoeren?
  • Welke materialen moeten worden aangeleverd en welke toegangen (bv. Google Analytics) moeten worden voorzien?
  • Wie wordt het aanspreekpunt tijdens het project en hoe wordt de communicatie georganiseerd?

Uitvoering audit

De audit wordt door onze specialisten uitgevoerd. Dit proces kan, afhankelijk van de omvang, enkele weken in beslag nemen. De doorlooptijd wordt uiteraard in voorgaande fases afgesproken.

Evaluatiemeeting

Tijdens deze meeting houden we een presentatie met de resultaten van de audit. Er wordt een duidelijk rapport overhandigd en er worden concrete actiepunten voorgesteld. We bekijken ook welke werkzaamheden door jullie zelf kunnen worden uitgevoerd, of welke uitbesteed worden.

Belangrijke tips van Best4u

Tot slot geven we nog enkele handige tips mee:

  • Je hoeft niet perfect te weten wat het probleem is dat je wil oplossen. Vaak is het voldoende om een doelstelling te hebben, en tijdens de audit mogelijke actiepunten te laten blootleggen. Bespreek daarom op voorhand met de auditor of een audit wel echt is wat je momenteel nodig hebt.
  • Bezorg de auditor voldoende informatie en geef toegang tot de juiste platformen (Google Analytics, website back-end, enz.). Deze data is cruciaal voor een goede doorlichting!
  • Neem voldoende tijd voor de kennismaking en zorg dat jullie bedrijven een match zijn.
  • Leg jouw eigen verwachtingen op tafel. Zo weet je op voorhand of de auditor hieraan kan voldoen en of ze überhaupt haalbaar zijn.
  • Als je je afvraagt of je een audit nodig hebt, heb je meestal een audit nodig 🙂
Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.