Wat zijn Featured Snippets?

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 21 oktober, 2016 in Blog, Kenniscentrum

Herkent u de volgende situatie? U zoekt iets op via Google, maar tegen de tijd dat u een antwoord heeft gevonden op uw vraag, heeft u al een stuk of vijf pagina’s aan moeten klikken. Die tijd is nu voorbij! Google verwerkt uw vraag en laat onmiddellijk het antwoord op de eerste pagina zien in de vorm van een kort stukje tekst: een Featured Snippet.

 

featured-snippets

 

 

 

 

 

 

 

 

Google wil haar gebruikers graag een aangename zoekervaring bieden. Het bedrijf heeft daarom enorm veel websites geïndexeerd, zodat uit die index het antwoord op uw vraag kan worden gezocht. Het resultaat verschijnt in de vorm van een stukje tekst zoals hierboven getoond wordt. Enkel de advertenties worden boven het antwoord getoond, maar verder is dit het eerste wat u ziet.

De Featured Snippets of ‘uitgelichte fragmenten’ zijn organische zoekresultaten die extra in de kijker worden gezet. Google haalt de informatie bij derden en toont ook de bron van het stukje tekst. Dat brengt voordelen met zich mee. Zo kan uw website bijvoorbeeld ook geraadpleegd worden voor een Featured Snippet.

Hoe komt uw website in aanmerking voor Featured Snippets?

Google zal zelf uitmaken of er op uw website een goed antwoord staat op de gestelde vraag, maar er zijn wel technieken die u kan toepassen om uw kansen te vergroten.

Zo is het erg belangrijk om kwalitatieve en informatieve content te verstrekken. Dat kan u doen door een kennisbank toe te voegen op uw website. Deze kennisbank biedt – zoals de naam al verklapt – kennis aan uw bezoekers. U informeert ze over bepaalde onderwerpen, zodat eventuele vragen worden beantwoord. Hierdoor kan u Google laten zien dat uw website informatief is en antwoorden biedt op zoekopdrachten.

Vaak beginnen zoekopdrachten met de woorden wat of hoe. Als u die woorden in de titels van de artikelen in uw kennisbank verwerkt, is de kans groter dat u door Google wordt uitgekozen om het antwoord te bieden op een zoekopdracht. Let wel: dit is geen garantie. U heeft natuurlijk altijd concurrentie om zich heen.

Verder hebben de webpagina’s die worden uitgekozen als Featured Snippet enkele overeenkomsten, namelijk:

  • De titels van de pagina’s zijn zeer relevant aan de zoekopdracht.
  • Ze bevatten microdata en zogenaamde ‘schone’ HTML.
  • Er wordt telkens een duidelijk en uitgebreid antwoord gegeven op de zoekopdracht.
  • De lay-out van de pagina’s is gestructureerd en biedt een duidelijk overzicht.

Kan u zich afmelden voor de Featured Snippets?

Indien u niet in aanmerking wil komen voor een Featured Snippet, kan u dat aan Google laten weten door de tag <metaname=”googlebot” content=”nosnippet”> op uw webpagina te vermelden.

Heeft u nog vragen over de Featured Snippets of over de manier waarop u een kennisbank kan gebruiken? Contacteer ons dan gerust!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.