Waarom investeren in Bing Ads

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 30 september, 2015 in Kenniscentrum, SEA, trends

Hebben we het over een zoekmachine, dan hebben we het eigenlijk over Google. Niet helemaal onlogisch, wetende dat Google de grootste zoekmachine is in Nederland en België. Waarom dan dit artikel over Bing, de zoekmachine van Microsoft?

Wel, Bing Ads wordt steeds populairder. In Nederland heeft Bing bijvoorbeeld een marktaandeel van slechts 3% maar men verwacht dat dit aanzienlijk gaat stijgen. In Amerika bezit Bing immers al een marktaandeel van 25 à 30% en in het Verenigd Koninkrijk is dit marktaandeel in een jaar tijd bijna verdubbeld (11% in 2015 tegenover 6,2% in 2014).

Slimme partnerships

Bing is een aantal slimme partnerships aangegaan om het marktaandeel te verhogen. Zo zijn ze gefuseerd met Yahoo, dat al een aardig marktaandeel had. Daarnaast heeft Mozilla Firefox ervoor gekozen om Bing als standaard zoekmachine in te stellen. En ook Apple heeft een groot vertrouwen in Bing. Vanaf de komst van iOS7 maakt Siri namelijk gebruik van Bing als zoekmachine. Siri is recentelijk ook in het Nederlands te gebruiken, waardoor dit ook steeds meer onder het Nederlands publiek gebruikt zal worden.

Maar naar verwachting gaat Windows 10 zorgen voor de grootste marktverschuiving. Windows 10 is immers een Search georiënteerd platform, dat op diverse apparaten gebruikt zal worden. Dit betekent met andere woordendat een groot aantal computers, tablets en mobiele apparaten straks over Bing als standaard zoekmachine zal beschikken.

Concurrentie op Bing Ads

Bing Ads is het advertentiesysteem van Bing en is erg vergelijkbaar met Google AdWords. Het grootste verschil is de concurrentie op Bing, die veel lager is dan bij Google AdWords. Doordat er (veel) minder adverteerders zijn op Bing Ads , liggen de CPC’s bovendien een stuk lager. Dit maakt van Bing een erg toegankelijk medium voor adverteerders, die minder te besteden hebben of voor branches, waar de concurrentie in AdWords gigantisch hoog is.

Aanvullend CPC kanaal

Adverteert u op Bing, dan bereikt u een doelgroep die u normaal gezien niet of nauwelijks bereikt via Google AdWords. Hebben mensen een standaard zoekmachine ingesteld, dan zullen ze deze ook meestal gebruiken. Gebruikers die Bing als standaard zoekmachine hebben ingesteld, zullen dan deze ook voornamelijk gebruiken om te surfen. Deze gebruikers bereikt u met andere woorden dus niet of slecht via Google AdWords.

Conversieratio Bing Ads

Het conversieratio bij Bing Ads ligt aanzienlijk hoger dan bij Google AdWords. Dit, in combinatie met een lagere CPC, resulteert in een pak lagere kosten per conversie. Enkele van de kenmerken van de gebruikers van Bing zijn een oudere leeftijd en minder “shop” gedrag. Het zijn gebruikers die niet tientallen webshops vergelijken op het gebied van prijzen, maar sneller zullen overgaan tot een aankoop.

Voordelen Bing Ads

Door de verwachtingen qua groei in marktaandeel en rendabiliteit is Bing Ads een zeer interessant kanaal om in te zetten. Vergeet echter niet dat het haalbare verkeer op dit moment nog aanzienlijk lager ligt en dat het verkeer tegelijkertijd wel meer converterend is tegen lagere kosten.

Tot slot nog een korte opsomming van de voordelen van Bing Ads

    • Lage(re) kosten per klik
    • Hoger conversieratio
    • Bezoekers vanuit Bing Ads besteden tot 60% meer in een webshop
    • Minder concurrentie
    • Met laag budget toch goed zichtbaar
    • Extra kanaal in de marketingmix

Heeft u nog vragen of opmerkingen over de inzet van Bing Ads in uw marketingcampagne? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op! We proberen u alvast zo snel mogelijk verder te helpen.

Sander

Sander

Als projectmanager internetmarketing MKB+ ben ik altijd op zoek naar online kansen voor mijn klanten. Trafficgeneratie en conversieoptimalisatie staan centraal in mijn dagelijkse activiteiten met als basis: ‘’Meten is weten!’’
Sander

Laatste artikelen van Sander