Uw content in het juiste jasje

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 9 december, 2016 in Blog, Kenniscentrum

Deel 3 van een vijfdelige serie.

De leestijd van dit artikel is 3 minuten.

Wat is het eerste dat in u opkomt bij het lezen van deze informatie? Bent u geneigd om verder te lezen? Vindt u het lang of juist kort?

Steeds meer blogs, nieuwssites en andere websites geven een indicatie van de leestijd bij hun artikels. Dit past namelijk bij de snelheid van onze digitale levensstijl. De consument krijgt op de dag van vandaag zo veel informatie aangeboden dat u zich niet alleen moet onderscheiden door middel van uw content, u zal zich ook extra moeten inzetten om wat kostbare tijd van uw bezoekers te winnen. Veel mensen maken de fout te veel te willen: ze schrijven lange teksten en verwachten dat de consument ze volledig en aandachtig zal lezen. Dat werkt zo niet. Vindt men een tekst te lang, dan wordt er afgehaakt.
De logische vraag die nu naar boven komt is: wat is dan de ideale lengte van een tekst? Er bestaat geen eenduidig antwoord op deze vraag, het hangt ervan af wat het doel is dat u wil bereiken. Wilt u uw bezoekers informeren of enthousiasmeren? Waarschuwen of overtuigen? Het uiteindelijke doel van iedere tekst is natuurlijk conversie, wat dat ook voor u betekent: het bekomen van contactgegevens, het maken van een afspraak, een betaling, …

De lengte van uw tekst

Consumenten krijgen informatie graag op een duidelijke, overzichtelijke manier aangeboden. Heatmaponderzoek wijst uit dat men wegklikt als er te veel gescrold moet worden. Maar is het echt mogelijk om uw boodschap door te geven met een krappe 200 woorden? En wordt uw tekst dan wel optimaal geïndexeerd door Google? Op die laatste vraag kunnen we u alvast een duidelijk antwoord geven: nee, dat gebeurt niet. Google ziet graag minimaal 300 woorden in een tekst, zodat ze beter geïndexeerd kan worden. Volgende week kan u hier meer over lezen in het vierde deel van deze serie.

Een lange tekst kan de bezoekers van uw website afschrikken, dus lijkt het logisch om voor een korte tekst te gaan die in enkele minuten kan worden gelezen. Dat is ook zo, maar dat maakt het schrijven van deze tekst niet makkelijker. Sterker nog, het is moeilijk om de juiste woordkeuze te maken aangezien u zo weinig woorden ‘mag’ gebruiken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel: sommige zaken kunnen nu eenmaal niet omvat worden met 300 woorden. Wees daarom niet bang om complexe onderwerpen goed uit te leggen met een gedetailleerde tekst. U kan uw bezoekers namelijk slechts overtuigen indien ze u goed begrijpen.

Kiest u voor een langere tekst van meer dan 1.000 woorden, is het wel cruciaal dat u een goede introductie, een duidelijke rode draad, gestructureerde alinea-indeling en verhelderende tussentitels gebruikt. Zo blijven uw lezers aandachtig.

 
Om onze vraag te beantwoorden: een perfecte tekstlengte bestaat niet. Het is afhankelijk van uw onderwerp, schrijfstijl en doel. Een goede tip om de juiste lengte van een tekst te bepalen is om u de volgende vragen te stellen: heb ik gezegd wat ik wou zeggen? Is het antwoord ‘ja’, stel u dan een volgende vraag, namelijk: kan ik dit zeggen met minder woorden? Is het antwoord opnieuw ja, wees dan niet bang om in uw tekst te schrappen. Zo blijft de kern van uw verhaal over en heeft u een duidelijke, krachtige tekst.

Content is een middel, geen doel

Let altijd op dat u niet denkt dat uw doel behaald is nadat u een originele tekst heeft geschreven. Met die content heeft u uw doel nog niet bereikt, maar heeft u wel een middel om dat te doen. Dit middel moet afgestemd worden op het einddoel: conversie. Het is dus niet altijd nodig om veel content te creëren, soms is één gedetailleerd artikel juist de sleutel tot succes. Kwaliteit gaat in dit geval dus zeker boven kwantiteit.

Wat ook belangrijk is, is dat er niet overdreven wordt met teksten die gefocust zijn op een specifiek doel. Websites waar men direct tien keer ‘Bel nu!’ op het beeldscherm ziet verschijnen zijn een stuk minder succesvol dan sites met enkele strategisch geplaatste conversiebuttons. Als de bezoekers van uw site het gevoel hebben dat ze waardevolle informatie aangeboden wordt, zullen ze eerder geneigd zijn contact met u op te nemen.
Volgende week hebben we het in het vierde deel van deze serie over SEO en de waarde van feedback.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.