SEO & de waarde van feedback

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 16 december, 2016 in Blog, Kenniscentrum

Deel 4 van een vijfdelige serie

Op het eerste zicht ziet u misschien geen correlatie tussen de twee elementen die in de titel van dit artikel worden genoemd. Toch hebben SEO en de waarde van feedback wel degelijk iets met elkaar te maken. Om die link echter te kunnen zien, is het belangrijk om te weten wat deze elementen precies inhouden.

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit zijn de activiteiten die worden ondernomen om een webpagina een betere score te doen behalen in zoekmachines zoals Google. Onder deze activiteiten verstaan we onder andere link building, het gebruik van keywords, het schrijven van meta-discriptions, enzovoort.

Het begrip feedback is wat bekender dan SEO. We weten allemaal wel wat feedback is, maar de meeste mensen zien de waarde hier niet van in. Vaak kan een ander een frisse blik werpen op uw werk. Dat biedt u weer de kans om te groeien en uzelf te verbeteren. En wie wil dat nu niet? We mogen dus zeker niet vergeten dat we altijd kunnen leren van anderen.

U schrijft uw content eigenlijk voor twee publieken: uw eigen doelgroep en Google. Een tijd lang stelden deze groepen verschillende eisen aan uw content. Dat zorgde ervoor dat enkel de meest bekwame copywriters beide partijen tevreden konden stellen. Gelukkig is dat nu zo goed als verleden tijd. Doordat Google steeds intelligenter wordt, liggen de eisen van de zoekmachine steeds dichter bij die van uw eigen doelgroep.

SEO

Google wil haar gebruikers kwaliteit bieden, dus rangschikt ze haar zoekresultaten op basis van enkele factoren. Vindt de zoekmachine dat uw content niet voldoet aan de gestelde eisen, dan krijgt u onmiddellijk feedback – hier komt onze samenhang bovendrijven! – van Google: uw teksten zijn niet SEO-vriendelijk genoeg. (Er zijn nog veel andere zaken waar ook rekening mee moet worden gehouden om uw vindbaarheid te verbeteren. Heeft u hier vragen over? Neem eens een kijkje op onze website en aarzel niet om ons te contacteren.)

Het doel van een SEO-tekst is om meer bezoekers naar uw website zien te krijgen. Vaak staan deze teksten niet direct op de startpagina van een website, maar wordt er gebruik gemaakt van speciale landingspagina’s. Dat heeft zo zijn redenen: Google’s idee van een goede SEO-tekst was tot voor kort heel anders dan ons idee van een goed leesbare tekst. De bekende zoekmachine volgde deze denkwijze:

Een hoofdelement voor SEO-teksten is het zoekwoord. Meestal kiest men één zoekwoord die gezien wordt als het belangrijkste. Dat is de zoekterm waar zeker op gescoord moet worden. Daarnaast kiest men zo’n twee tot drie ondersteunende termen en enkele synoniemen. Een zoekwoord hoeft niet uit één woord te bestaan, het kunnen er ook meerdere zijn. Vaak gebruikt men een zoekterm en een plaatsnaam bij elkaar, zoals ‘bakker Antwerpen’. U kan Google tevreden stellen door deze termen aan het begin van uw tekst te zetten en ze regelmatig te herhalen. Uw lezers vinden dit echter wat vreemd overkomen: vaak zijn de zoektermen op een onnatuurlijke manier in de tekst verspreid. Niemand leest graag een tekst waar enkele termen oneindig worden herhaald.

Gelukkig is Google hier onderhand vanaf gestapt. Zoals we eerder vaststelden, wordt de zoekmachine steeds slimmer en dat is te merken. Vandaag is ze zelfs zo ver dat een goed geschreven tekst (die aangenaam is om te lezen) ook een hoge score kan behalen op het gebied van SEO. Het is dus niet langer nodig om twintig keer hetzelfde woord in uw teksten te verwerken. Met een goed leesbare, informatieve tekst zal u zowel bij Google als bij uw lezers goede punten halen.

Dit betekent echter niet dat u nergens rekening mee moet houden. Zo stelden we vorige week in deel drie van deze serie nog vast dat de perfecte tekstlengte niet bestaat. Dit was afhankelijk van uw schrijfstijl en onderwerp. Toch stelt Google enkele eisen aan uw content. De tekstlengte die de zoekmachine verkiest ligt bijvoorbeeld tussen de 400 en 600 woorden.

Een gouden tip die ik u mee kan geven is: schrijf eerst een kwalitatieve, aangenaam leesbare tekst voor uw doelgroep en pas daarna enkele SEO-trucs toe. Zo stelt u niet alleen uw lezers tevreden, maar ook Google. En dat zorgt er weer voor dat u beter gevonden wordt.

Heeft u nog vragen over SEO of het schrijven van teksten? Contacteer ons dan gerust!

De waarde van feedback

Google geeft u feedback door middel van uw positie in de zoekresultaten. Die informatie is interessant, maar het is lang niet de enige feedback die u krijgt. Lezers van uw teksten kunnen ook voor een nieuw inzicht zorgen. Het is daarom goed om uw content eens door iemand uit uw doelgroep of een professionele tekstschrijver te laten lezen voordat u ze post. Op basis van hun terugkoppeling kan u uw teksten verbeteren en krijgt u meer inzicht in uw werk.

Het is ook altijd een goed idee om eens een (andere) professional in uw sector naar uw teksten te laten kijken. Op die manier bent u zeker dat u alle nodige kenmerken van uw zaak in de verf zet en dat uw informatie correct is. Twee weten altijd meer dan één, wees dus zeker niet bang om eens om hulp te vragen bij een van uw collega’s!

Wilt u uw eige content toch liever niet delen met collega’s of kennissen, maar wil u wel graag eens het inzicht van een ander delen? Of wil u op weg worden gezet bij het schrijven van uw content? Neem dan gerust contact met ons op.

Volgende week hebben we het in het vijfde en laatste deel van deze serie over scanbare teksten en de manier waarop uw website u representeert.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.