Optimaliseren voor mobiele gebruikers

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 30 september, 2015 in Kenniscentrum, Mobiel

De iPhone van Apple kent iedereen. Het is ondertussen al zo’n 8 jaar geleden dat deze smartphone op de markt kwam, namelijk in 2007. Andere fabrikanten volgende al gauw met hun eigen variant van de smartphone om de concurrentie bij te benen. En dat is precies het moment waarop de smartphone haar opmars begon.

Om u een idee te geven van de Nederlandse stand van zaken: ongeveer 75% van de Nederlanders beschikt over een smartphone, bij Belgen ligt dit in de buurt van 45%. Elk jaar opnieuw stijgen de cijfers en dit is niet geheel onlogisch. De toenemende prestaties van mobiele apparaten enerzijds en de verbeterde usability van websites en webshops anderzijds zorgen voor een sterke groei in de mobiele sector. In Nederland alleen al wordt verwacht dat het cijfer met maar liefst 92,5% gaat toenemen, een snelle ontwikkeling waar maar weinig ondernemers op zijn voorbereid. Wist u immers dat slechts 18% van de 10.000 populairste websites een mobiel vriendelijk karakter hebben?

Optimalisatie voor mobiele gebruikers – Waarom?

Het antwoord is zeer eenvoudig: mobiele gebruikers hebben een grotere aankoopintentie. Ongeveer 50% van de internetgebruikers gebruikt hun smartphone of tablet om te bepalen wat, waar en wanneer ze iets aankopen. De smartphone wordt hierbij ook vaak gebruikt om contactgegevens te achterhalen, zodat het bedrijf in kwestie onmiddellijk kan worden gecontacteerd.

Meer nog, onderzoek toont aan dat 78% van de mensen die zoeken naar een lokaal bedrijf op de smartphone daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 76% van deze aankopen al direct dezelfde dag gebeurt. Maar… we weten nu dat mobiele websites beter vindbaar zijn en ook beter verkopen, dus wat met diegene die niet gericht zijn op mobiele apparaten? U raadt het goed: deze verkopen aanzienlijk minder en erger nog, ze bezorgen de gebruiker een slechte ervaring.

Ook voor Google betekent dit een negatief effect op haar imago en dat is ook precies de reden waarom ze haar website eigenaars stimuleert om hun website te optimaliseren voor mobiel gebruik. Ze positioneert mobielvriendelijke websites hoger in de zoekmachine resultaten en verbetert hiermee meteen de zoekervaring van de internetgebruiker.

Wat is een mobiel vriendelijke website?

Google hanteert de volgende criteria voor een mobielvriendelijke website:

  • Software die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten worden vermeden
  • (zoals Flash)
  • Website gebruikt teksten die zonder zoomen duidelijk te lezen zijn
  • Content wordt automatisch voor mobiele schermen ‘re-sized’, zodat de content zonder horizontaal te scrollen bekeken kan worden (responsive webdesign)
  • Links en buttons worden ver genoeg van elkaar uitgelijnd, zodat de bezoeker eenvoudig kan overgaan tot actie 

Wilt u te weten komen of uw website mobielvriendelijk is? Google heeft hiervoor een handige testpagina ontwikkeld, waar u uw website eenvoudig kan testen op mobielvriendelijkheid. Ga hier naar de mobielvriendelijkheid test van Google.

 

Tips voor het optimaliseren voor mobiele gebruikers

Naast de tips van Google hierboven, zijn er nog enkele andere trucjes die ervoor kunnen zorgen dat uw bedrijf mobiel goed vindbaar is.

 

Tip 1 – Zorg voor een mobielvriendelijke website

U zal uw website moeten aanpassen voor mobiele apparaten, zodat u uw mobiele bezoekers optimaal kunt bereiken. Hier zijn enkele methodes voor, waaronder de tip die Google als belangrijke criteria opgeeft, namelijk een responsive website. Maar wat is dit nu precies? Wel, een responsive website
wilt zeggen dat uw website design flexibel is.  Een website design dat reageert op verschillende schermformaten van apparaten. Dit zorgt ervoor dat de website zonder horizontaal te scrollen te bezichtigen is en dat een gebruiker niet hoeft te ‘zoomen’ als hij/zij een tekst wilt lezen. Op elk apparaat is de website optimaal te bekijken: mobiel, tablet of desktop.

 

Er bestaat echter ook zoiets als een parallel mobiele website.
Hier zal de mobiele gebruiker omgeleid worden naar een aparte website die speciaal is ingericht voor mobiele gebruikers. Meestal is dat: m.naamvanwebsite.nl. Dergelijke websites zij puur ontworpen voor een mobiele telefoon. Verder is er ook nog de dynamic serving.
Dit betekent dat de gebruiker van een smartphone andere content krijgt te zien, dan bijvoorbeeld de gebruiker van een desktop. De URL blijft echter te allen tijde dezelfde.

 

Tot slot moet niet alleen worden gekeken naar de interface van uw website, maar ook de content moet worden afgestemd voor mobiele gebruikers. Wat hebben ze nodig? Waar zijn ze naar op zoek? Zorg er voor dat telefoonnummers klikbaar zijn en dat navigatie eenvoudig is.  Maakt u gebruik van pop-ups, let er dan op dat deze uitgeschakeld staan voor mobiele apparaten. Ze zullen namelijk het hele scherm vullen en een pop-up afsluiten op een mobiel apparaat is allesbehalve eenvoudig.

Tip 2 – Zorg voor een snelle laadtijd

Om er voor te zorgen dat de website snel laad,  is het een absolute must om weinig HTTP aanvragen (requests) te hebben bij het inladen van de website.
Hieronder alvast enkele tips om het aantal HTTP aanvragen te verminderen:

  • Zorg voor één extern CSS bestand en één extern script bestand
  • Verplaats interne JavaScript bestanden naar de onderkant van uw HTML bestand
  • Verklein uw JavaScript en CSS bestanden (meer informatie over minify)
  • Zorg voor browser caching
  • Optimaliseer en comprimeer afbeeldingen op de website
  • Met de Page Insights tool van Google kan u gedetailleerde informatie over laadtijd krijgen en gemakkelijk te volgen instructies om deze laadtijd te verbeteren

Tip 3 – Schenk aandacht aan uw lokale vindbaarheid

Mobiele gebruikers gaan vaak onmiddellijk op zoek de contactgegevens van een bedrijf. Bedrijven in de directe omgeving krijgen hierbij sneller de voorkeur. Het is daarom belangrijk om lokaal goed vindbaar te zijn. Zorg er met andere woorden voor dat u aangemeld bent bij de lokale services van Google: Google Mijn Bedrijf en diverse online bedrijvenregisters.

Om beter vindbaar te worden bij de lokale vermeldingen van Google, is het bovendien ook een aanrader om op veel (lokale) bedrijvengidsen aanwezig te zijn. Hoe meer vermeldingen met adresgegevens waarover uw bedrijf beschikt, hoe hoger uw positie in de zoekmachine resultaten zal zijn! Lokale resultaten zullen boven de normale resultaten zichtbaar zijn.  Een groot voordeel is dus dat mobiele gebruikers meteen de mogelijkheid krijgen om telefonisch contact met uw bedrijf op te nemen, zonder dat ze daadwerkelijk naar de website hoeven te navigeren.

Tip 4 – Adverteer op Google

Naargelang van uw budget en de concurrentie in uw sector, kan u overgaan tot online adverteren. Google AdWords is hierbij een effectieve manier zijn om leads te genereren uit uw mobiele zoekers. Op alle mobiel apparaten worden advertenties boven het lokale gedeelte en boven de organische resultaten weergegeven. Dit betekent met andere woorden dat u de advertenties zo kan ontwerpen dat u direct telefonisch kan worden gecontacteerd, zonder door te moeten klikken naar de website of de Google bedrijvenpagina.

Voldoet uw website niet aan de vooropgestelde eisen van Google? Wilt u beter vindbaar zijn voor mobiele gebruikers, die een groot deel uitmaken van het aantal bezoekers op uw website? Wilt u meer verkopen kunnen verzilveren? Zorg er dan voor dat u snel aan de slag gaat met uw website om deze volledig te optimaliseren voor mobiel gebruik! Bij verdere vragen of hulp, kan u altijd terecht bij onze medewerkers.

 

Jurien

Jurien

Als internetmarketeer actief voor Best4u, waar ik werk aan de eigen online campagnes van de Group. Altijd enthousiast bezig met het optimaliseren van websites voor zowel de bezoeker als de zoekmachine, het verbreden van mijn kennis en het analyseren van nieuwe trends.
Jurien

Laatste artikelen van Jurien