Indruk maken met jouw elevator pitch: Start With Why

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

elevator-pitch-start-with-why-best4u

>> Gepost op: 11 februari, 2019 in Blog, Communicatie, Kenniscentrum, Marketing, ondernemen

Iedereen die deel uitmaakt van een groeiend bedrijf, komt op regelmatige basis in een situatie terecht waarbij hij of zij moet voorstellen wat hun bedrijf precies doet. Love it or hate it, maar meestal is dit een uitgelezen kans om een goede eerste indruk te maken en luisteren potentiële klanten of mogelijke partners mee: denk bijvoorbeeld aan een netwerkevenement of beurs. Om de deur te openen voor nieuwe verkoopkansen of samenwerkingen, moet die eerste indruk toch perfect zijn?

Jammer genoeg (her)vallen te veel mensen in deze gevaarlijke valkuil:

Al dan niet voorbereid, ratel je een weinigzeggende opsomming van jouw belangrijkste diensten af. Gevolg: jouw gesprekspartner ziet je als de dertiende in een dozijn en slaat er niet in jouw potentiële meerwaarde te herkennen. De kans om jezelf te onderscheiden is weg en van impact is al helemaal geen sprake. Herkenbaar?

Wat als je in dezelfde tijd nu wél eens een impact zou kunnen maken?

Wat als je de enige bent op het netwerkevenement waarvan de ‘elevator pitch’ wel blijft hangen en daarbovenop anderen nog eens aanzet om met jou in dialoog te willen gaan?

Hieronder leggen we uit hoe je dit kan realiseren, zonder dat je hiervoor een communicatief genie hoeft te zijn. Je leert zelf je elevator pitch samen te stellen, om origineel uit de hoek te komen en vanaf het eerste moment een impact te maken. We voorzien zelfs een template om zelf aan de slag te gaan!

 

De basis van jouw elevator pitch: ‘Start With Why’

‘Start With Why’ is een bekend businessboek, geschreven door Simon Sinek. Sinek spreekt hierin over The Golden Circle: een model van drie niveau’s, waarvan de ‘why’ de kern is, omgeven door ‘how’ en met ‘what’ aan de buitenkant. Volgens zijn filosofie, communiceren bedrijven vooral over wat ze doen (resultaten) en hoe ze dat doen (processen of methodes), maar bijna nooit over ‘waarom’ ze het doen (motivatie en doelen). Sinek legt uit dat, de basis van de meest succesvolle bedrijven nu juist ligt in de reden waarom ze doen wat ze doen, waarbij hij het voorbeeld geeft van Martin Luther King, Steve Jobs en de Wright Brothers.

golden-circle

Manipuleren of inspireren

Volgens Sinek zijn er twee manieren om menselijk gedrag te beïnvloeden: door manipulatie of door inspiratie. De krachtigste en meest duurzame van de twee, is natuurlijk inspiratie. Anderen inspireren doen we door een connectie te maken op emotioneel niveau, en dat kan alleen maar vanuit onze ‘why’.

De belangrijkste medeplichtige in dit proces, is ons brein. Nieuwe informatie die binnenkomt, wordt door het meest primitieve deel van onze hersenen, verantwoordelijk voor onze emoties, beoordeeld als een van deze twee:

1. Interessant, stimulerend, uitzonderlijk = alert zijn
2. Niet interessant = negeren

Wanneer nieuwe informatie als interessant wordt beschouwd, wordt het doorgestuurd naar een meer ontwikkeld deel van onze hersenen: het deel waar rationele beslissingen worden genomen. M.a.w. als jouw presentatie aanvoelt als dertien in een dozijn en het de luisteraar dus niet intrigeert, zullen jouw woorden ook snel vergeten zijn.

Dit verklaart ook een van de mooiste uitspraken m.b.t. marketing en sales die er is: ‘people buy on emotions and justify with logic’. Kortom, spreek in je marketing- of salesboodschap je potentiële klant op een emotionele manier aan om hem of haar tot een actie aan te zetten.

emotioneel-rationeel

Wat heeft dit te maken met mijn elevator pitch?

Dat is natuurlijk de vraag. Hoe gebruiken we deze informatie om onze presentatie naar een hoger niveau te brengen? Hieronder leggen we verder uit hoe je jouw ‘why’ kan vinden, deze kan integreren in jouw pitch en uiteindelijk reiken we je ook tools aan om de theorie in de praktijk te brengen.

1. Voorbereiding

Goed begonnen is half gewonnen. Een grondige voorbereiding is ook in dit geval een belangrijke sleutel tot succes. Daarom zoeken we in dit deel een antwoord op volgende vragen:

1. Wat is jouw ‘why’?
2. Wat is de ‘why’ van jouw bedrijf?
3. Hoe bepaal ik de context van mijn pitch?

2. Jouw ‘why’

We beginnen bij het vinden van jouw ‘why’. Dit is de onderliggende reden van wat je doet, de diepere betekenis die je drijft. Je kan verschillende ‘why’s’ hebben, maar wij focussen uiteraard op de professionele ‘why’. Bij deze zoektocht, kunnen onderstaande vragen helpen:

  • Wat waren je passies als kind?
  • Hoe ziet een ‘succes’ er uit voor jou?
  • Wat geeft je dat plotse geluksgevoel?
  • Hoe ziet jouw beroep er in de ideale situatie uit?

Ga op zoek naar de drijfveer die jou motiveert in je job. In de template die je aan het einde van dit artikel kan downloaden, gaan we dieper in en geven we extra tips om jouw ‘why’ te vinden.

3. De ‘why’ van jouw bedrijf

Deze is vooral belangrijk omdat we potentiële klanten natuurlijk niet enkel van ons overtuigd moeten zijn, maar ook van ons bedrijf. Als deze vragen moeilijk te beantwoorden zijn, vraag dan hulp aan collega’s of zelfs de oprichter van het bedrijf.

  • Waarom en in welke omstandigheden heeft de oprichter het bedrijf gestart?
  • Hoe definiëren en meten jullie een succes?
  • Waarom zouden potentiële klanten iets moeten geven om jouw boodschap?
  • Wat is het belangrijkste gevolg van jouw diensten voor jouw klanten?

4. Context

Om ervoor te zorgen dat we écht een verschil kunnen maken, gebruiken we verhaalelementen om alles in een mooi geheel te gieten. Context is wat ervoor zorgt dat mensen zich aangesproken kunnen voelen door een verhaal. We geven onze presentatie context door volgende verhaalelementen:

  • Tijd (en eventueel plaats)
  • Personages
  • Een doel: de ‘why’
  • Een hindernis (voor onze klanten)
  • Een oplossing: ‘hoe’
  • Een gevolg of uitkomst: ‘wat’

5. De presentatie schrijven

Nu we alle voorbereidingen hebben getroffen, kunnen we van bovenstaande elementen aan samenhangend geheel maken. Daarvoor gebruiken we de volgende structuur:

1. We beschrijven een context en de achtergrond van onze persoonlijke ‘why’
2. Waarom, hoe en wat van jouw bedrijf
3. Optioneel: jouw professionele ‘why’

5.1. Stap 1: Context en achtergrond

In het eerst deel van ons verhaal, geven we de luisteraar meer inzicht in hoe ons verhaal tot stand is gekomen en wat de diepere wortels van onze ‘why’ zijn. We integreren de verhaalelementen tijd, personage(s) en doel.

Mijn eigen voorbeeld:

  • Tijd: mijn jeugd en tijdens mijn studie
  • Plaats: niet relevant (plaats kan een belangrijk verhaalelement zijn, maar is in veel situaties niet relevant om een pitch waardevol te maken)
  • Personage: ikzelf
  • Doel (mijn persoonlijke why): anderen ontwikkelen

5.2. Stap 2: Waarom, hoe en wat van Best4u

In het tweede deel van onze presentatie, leggen we de link tussen onze eigen why en die van ons bedrijf:

  • De why van ons bedrijf: ondernemers helpen groeien op hun eigen manier
  • Hoe: marketingstrategie bepalen en uitvoeren
  • Wat: doelstellingen bereiken, klanten vinden en meer rendement halen

5.3. Stap 3: Professionele why

Om de presentatie af te sluiten, leggen we uit hoe onze persoonlijke ‘why’ zich vertaalt naar een professionele context. De beste manier om dit te doen, is door uit te leggen waar je passie en persoonlijke successen op de werkvloer liggen:

  • Passie: samenwerken, strategie zien werken
  • Mijn succes: als de klant tevreden is

Belangrijk: de professionele why is geen must, gezien we de belangrijkste zaken voor onze luisteraar uitgelegd hebben. Het kan echter een mooie toevoeging zijn aan de presentatie, maar is afhankelijk van de tijd die je hebt om ze te geven. Elevator pitches zijn meestal slechts één minuut lang, dus oefen op voorhand en meet je tijd.

5.4. Stap 4: Alle elementen samenvoegen in een verhaal (mijn eigen voorbeeld!)

Als we alle bovenstaande elementen samenbrengen, krijgen we een vergelijkbaar resultaat. Dit is mijn verhaal:

Toen ik jong was (tijd), speelde ik (personage) een videospel genaamd FIFA. In tegenstelling tot mijn broer, koos ik in de carrièremodus, waarbij je een team gedurende verschillende seizoenen coacht, niet voor het beste team, maar voor het slechtste. Dit deed ik omdat ik meer interesse had om de club te laten uitgroeien tot een topclub, dan in het spelen van wedstrijden zelf.

Die wil om anderen te laten groeien (doel/why), zorgde voor mijn keuze voor een studie als leerkracht. Mijn doel was om kinderen te helpen zichzelf te ontwikkelen.

Twee jaar geleden kwam ik bij Best4u terecht en dat was niet toevallig. Ook bij Best4u staat ontwikkeling van anderen centraal (why van bedrijf) en wordt dag in, dag uit gewerkt wordt aan de weg die onze klanten afleggen om hun doelstellingen te bereiken. Dit doen we door hen te helpen een online marketingstrategie te bepalen én uit te voeren, via contentmarketing, social media of advertising (hoe). Zo helpen we onze klanten meer mensen te bereiken, hun omzet te verhogen, of meer rendement te halen uit hun bestaande website (wat).

Persoonlijk ligt mijn passie in het samenwerken, probleemoplossend denken en de strategie die we samen gekozen hebben, zien werken. Mijn opdracht is pas een succes als de klant zijn succes behaalt (professionele why).

 

Indruk maken met jouw volgende elevator pitch [gratis template]

Er zijn natuurlijk veel meer manieren om een elevator pitch of bedrijfspresentatie op te stellen en dit is slechts een van de mogelijkheden. Het doel van dit artikel is vooral om jou te helpen om vanaf jouw volgende pitch of presentatie jezelf te onderscheiden en indruk te maken op jouw gesprekspartner(s). Daarom heb ik een gratis template uitgewerkt dat je helpt jouw ‘why’ te vinden, en deze te gebruiken om zelf een indrukwekkende presentatie samen te stellen. In de template vind je trouwens nog enkele extra tips!

Omdat dit artikel gaat over de connectie die je maakt met anderen, krijg je de template niet zomaar. Laat ons het eens anders aanpakken: stuur me een bericht op LinkedIn (hier!) en vertel me jouw ‘why’. Waarom doe jij wat je doet? Ik stuur je de template meteen als reactie. Let’s connect!

Of ben je benieuwd naar welke impact een betere communicatie naar de klant jouw bedrijf kan helpen meer rendement te halen? Contacteer ons!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.