Het belang van storytelling voor bedrijven

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

storytelling-voor-bedrijven

De term ‘storytelling’ wordt de laatste tijd te pas en te onpas gebruikt. Het heeft zijn weg gevonden naar de zakelijke wereld, maar wordt vaak als nogal ‘zweverig’ bekeken. Wat is storytelling nu eigenlijk en wat kan het opleveren voor jou of jouw bedrijf? Op die vragen hebben wij een antwoord gezocht.

Eerst en vooral: wat is storytelling?

Om storytelling uit te leggen, moeten we geen lang verhaal schrijven. Iedereen weet wel wat een verhaal is en wat het betekent om er een te vertellen. Storytelling in een zakelijke omgeving is echter niet voor iedereen even bekend. Net zoals bij andere verhalen, hebben de verhalen in ‘zakelijke storytelling’ ook personages, een doelstelling en een verhaallijn met een ontwikkeling. Kortom, bij storytelling in een bedrijfscontext maken we gebruik van deze verhaaltechnieken om de waarde van onze producten of diensten voor te stellen aan potentiële klanten.

Waarom met storytelling?

In zijn boek ‘Sell With a story’, vertelt auteur Paul Smith over zijn ervaring tijdens een bezoek aan een beurs met zijn vrouw. Een fotograaf verkocht er een foto van een zwemmend varkentje, maar Paul vond het niet echt mooi en was niet overtuigd het te kopen. Uit nieuwsgierigheid, vroeg hij de artiest waarom dat varkentje in het water aan het zwemmen was. De artiest vertelde daarop dat hij de foto genomen had in de Caraïben. Lang geleden leefde daar een lokale ondernemer die varkens op het eiland had losgelaten, om hen daar te laten groeien en uiteindelijk als bacon te verkopen. Echter was er op het eiland niet voldoende eten voor de varkens, dus werd het idee naar de prullenbak verwezen en de varkens liet de ondernemer dan maar aan hun lot over.

Op een gegeven moment begon de uitbater van een plaatselijk restaurant overschotten van zijn eten te dumpen op een honderdtal meter van het strand. De varkens kregen dit in de gaten en leerden zichzelf zwemmen, om zo bij het eten te komen. Ondertussen kunnen alle varkens op het eiland zwemmen, en wordt het eiland zelfs ‘Pig Island’ genoemd.

Nadat Paul dat verhaal gehoord had, was de waarde van de foto compleet veranderd. Hij bekeek de foto vanuit een totaal ander perspectief, en ging prompt tot een aankoop over.

De moraal van bovenstaande anekdote, is dat verhalen een groot deel de waarde van iets kunnen bepalen. Alles krijgt een andere betekenis wanneer context en emotie toegevoegd worden en dat is wat we met storytelling willen bereiken.

Verhalen gebruiken om beslissingen van anderen te beïnvloeden

Verhalen kunnen een invloed hebben op de manier waarop we beslissingen nemen. Ooit gehoord van de uitspraak ‘people buy on emotions and justify with logic’? De beslissingen die we nemen, worden in feite genomen door twee zones in ons brein:

  • Het meest primitieve deel van onze hersenen is verantwoordelijk voor onze emoties. Nieuwe informatie wordt door dit deel ontvangen en beoordeeld als interessant of niet interessant. Als de informatie niet interessant is, gebeurt er niets en besluit ons brein: negeren.
  • Wanneer iets nieuw, prikkelend, uitzonderlijk en dus wél interessant is, wordt het doorgestuurd naar een meer ontwikkeld deel in ons brein: het gedeelte verantwoordelijk voor rationele beslissingen. Van hieruit worden onze beslissingen verantwoord en uiteindelijk dus genomen.

Kortom, om een beslissing te nemen, moet een mens dus eerst emotioneel geprikkeld worden. Enter: storytelling!

Herinnerd worden dankzij je verhalen

Door verhalen te gebruiken in een zakelijke context, zal je niet alleen origineel overkomen, maar zullen anderen beter onthouden wat je zegt. Het is namelijk véél gemakkelijker om een context te onthouden, dan een droge opsomming van feiten. Zeker wanneer we spreken over de voordelen en eigenschappen van onze producten of diensten die we presenteren aan een potentiële klant. Door storytelling te gebruiken in jouw pitch, zal jouw prospect dus beter in staat deze te onthouden.

Zelf aan de slag met storytelling

Het is niet vanzelfsprekend om van de ene dag op de andere het roer om te gooien en de hele communicatie van jouw bedrijf te veranderen. Een goede start kan zijn om jouw elevator pitch of bedrijfspresentatie in een boeiend verhaal te gieten. Daarvoor schreven we al deze blog.

Met de technieken in die blog, kan je ook aan de slag met bijvoorbeeld je missie, visie en waarden. Heb je een ‘Over ons-pagina’ op je website? Misschien kan die ook wel een opknapbeurt gebruiken!

Daarnaast is storytelling ook een krachtige techniek om te integreren in jouw online marketingstrategie. Of het nu via social media, advertising of SEO is, de manier waarop je jouw boodschap op de klant overbrengt, is een bepalende factor voor een succesvolle campagne. Bij Best4u helpen we onze klanten hun verhaal te ontdekken en dit te vertalen naar een online marketing strategie.

Menselijk communiceren

We leren op jonge leeftijd al verhalen vertellen. Als je aan een kind zou vragen hoe het op school was, zal hij/zij instinctief in een verhaal antwoorden. Wie van ons hoorde liefst élke avond een verhaaltje voor het slapengaan?

Emoties zijn een deel van ons, als mens. Het zit in onze natuur en daarom is het opmerkelijk dat verhalen en emoties in een zakelijke context vaak buiten beschouwing worden gelaten, terwijl ze juist zo krachtig kunnen zijn.

Het is daarom hoog tijd dat we, ook op zakelijk niveau, op een menselijke en authentieke manier beginnen te communiceren.

Van B2B naar H2H: business2business wordt human2human!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.