Handige trucs voor Google Analytics

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 4 november, 2015 in Algemeen, Blog, Kenniscentrum, SEO

Eerst en vooral: wat is Google Analytics precies? Wel, dit is een online dienst van Google, waarin u als websitebeheerder eenvoudig en – vooral – veel statistieken kan bijhouden van uw website. Dit past meteen bij het “meten is weten” motto van Best4u Group en dat is zeker van toepassing op Google Analytics. In dit blogstuk gaan we u kort en bondig een aantal trucs toelichten, waardoor u nog meer relevante statistieken kan verzamelen en u sneller zal kunnen genieten van de resultaten van uw online campagne!

Heeft u nog geen Google Analytics? Dan is het handig dit eerst te installeren op uw website. Dit werkt met behulp van een trackingcode, die u voor de afsluitende </head> van uw website kan plaatsen. In dit stappenplan legt Google stap voor stap uit hoe u Google Analytics kan installeren. Er bestaan overigens verschillende plug-ins voor verschillende websites. Een voorbeeld hiervan is de plugin NK Google Analytics van WordPress. Maar onze ervaring is dat de code het beste functioneert wanneer u deze ‘kaal’ in de code van de website zet.

Maak voordat u alle onderstaande trucs gaat toepassen tot slot ook een nieuwe weergave aan, zodat u altijd bij uw oorspronkelijke data terecht kan. Google Analytics verzamelt immers geen statistieken met terugwerkende kracht, dus u kan de originele weergave zien als back-up.

Truc 1 –  Filter zoveel mogelijk spambots uit

Misschien weet u het niet, maar er bestaan veel bots die uw website dagelijks bezoeken om data te generen. Één van de grootste en meest bekende spambots is Semalt.com. Dit is een Oekraïense organisatie die websitestatistieken genereert door het dagelijks of wekelijks sturen van een bot naar uw website. Uw website geraakt hierdoor niet beschadigd, maar uw statistieken in Google Analytics worden hierdoor wel als het ware vervuild. Dit houdt in dat deze geen goed beeld meer geven van de werkelijkheid en dat is zonde!

Maar gelukkig zijn er manieren om dit op te lossen. Zo kan u via bepaalde instellingen bij Google Analytics ervoor zorgen dat Google automatisch de meest bekende spambots uitfiltert. Dit doet u via de volgende instellingen: beheerder > instellingen weergeven > bots uitfilteren. Hieronder staat een voorbeeld van het vinkje dat u aan moet zetten. Let op: niet alle spambots zijn hiermee uitgeschakeld. Zo zal u bij kanalen > verwijzingen nog een aantal spambots zien staan. Deze kan u er één voor één uitfilteren bij beheerder > weergave > filters.

Truc 2 –  Stel uw eigen IP-adres uit

Een tweede trick is om uw eigen IP-adres uit te sluiten. Waarom? Omdat u logischerwijs zelf één van de vaakst terugkerende bezoekers zal zijn op uw website. Iedere keer dat u op de website komt, zal Google Analytics dit meten. Deze meting wordt vervolgens weergegeven in de statistieken van Analytics. Dit betekent met andere woorden dat u uw eigen statistieken vervuilt en dat is vervelend.

Dit is heel eenvoudig op te lossen door de uitsluiting van uw eigen IP-adres. Op watismijnip.nl kan u uw IP-adres vinden. Deze vult u vervolgens in bij beheerder > weergave > filters. Hiervoor kan u de onderstaande afbeelding als leidraad nemen.

Truc 3 – Stel doelen in

Wat is er interessanter dan weten hoeveel conversie er op uw website is geweest? Een conversie betekent dat uw bezoeker een actie onderneemt op uw website, zoals de plaatsing van een bestelling of de aanvraag van een prijsofferte. Met Google Analytics kan u dit voortaan eenvoudig meten. Heeft u bijvoorbeeld een offerteaanvraagformulier of een contactformulier? Maak dan een bedankpagina waarop de bezoeker terechtkomt wanneer de hij/zij het formulier heeft ingevuld. Van deze bedankpagina maakt u een doel. Dit doet u door de onderstaande stappen te volgen.

Ga naar beheerder –> weergave –> doelen. Klik vervolgens op de rode button “+ nieuw doel”. Vervolgens duidt u het sjabloon naar wens aan en klikt u op volgende stap. Nu komt u bij de doelbeschrijving en kan u het doel een naam geven en aangeven hoe u dit wenst te gaan meten. Het grootste deel van de tijd wordt hiervoor het type ‘Bestemming’ gekozen. Dit geldt ook voor een bedankpagina. Vervolgens komt u bij de doeldetails. Hiervoor vult u bij een ‘bestemming’ de URL van de bedankpagina. Verder hoeft u niets in te vullen en kan u het doel gaan aanmaken. De trechter wordt beschreven als volgende truc!

Let op: u dient ervoor te zorgen dat uw bedankpagina een no-follow/no-index heeft, want anders zal deze pagina indexeerbaar zijn door Google en kan dit opnieuw zorgen voor een vervuiling van uw Google Analytics statistieken. Misschien heeft u bijvoorbeeld een webshop en wilt u precies weten wat en hoeveel u wanneer verkoopt? Schakel dan de e-commerce instellingen in. Dit is een complexere manier dan het instellen van doelen en komt in een volgend artikel nog uitgebreid aan bod.

Hieronder vindt u een mooi voorbeeld terug over de manier waarop u deze doelen daarna kan volgen in Analytics.

Truc 4 – Stel een funnel in

Bent u bezig met de instelling van doelen, dan kan u meteen een stapje verder gaan. Zo kan u namelijk met behulp van filters een trechterconversieratio meten. Hiermee krijgt u antwoord op de volgende vraag als u bijvoorbeeld een inschrijfpagina heeft: Hoeveel mensen die op mijn inschrijfpagina komen, schrijven zich ook daadwerkelijk in? Merkt u hier dat bijvoorbeeld een groot aantal mensen op deze pagina niet overgaan tot conversie (en zich dus niet inschrijven), dan kan u hier onmiddellijk mee aan de slag. Hieronder ziet u hoe in het kort hoe zo’n trechterweergave eruit ziet.

Uit dit voorbeeld blijkt dat er 61 bezoekers op de inschrijfpagina waren en dat hiervan uiteindelijk 32 bezoekers zich hebben ingeschreven. Nu kan de optimalisatie pas echt beginnen.

Truc 5 – Meet zoekopdrachten op site

Beschikt uw website over een interne zoekfunctie? Dan kan u dit gaan meten in Google Analytics en kan u uw website concreet optimaliseren. Maar waarom zou u dit willen meten? Wel, het antwoord is heel eenvoudig: het zal u veel interessante statistieken opleveren. Is er bijvoorbeeld veel verkeer betreffende bepaalde onderwerpen of producten en is deze informatie niet beschikbaar? Dan weet u dat er behoefte is naar dit onderwerp of product en is de opname ervan in uw assortiment wel het overwegen waard!

Wanneer men naar een specifiek onderwerp zoekt en deze informatie is niet beschikbaar op uw website, kan u ervoor kiezen om hierover informatie te verschaffen op uw website. U gaat met andere woorden inspelen op de vraag van uw bezoeker en dus zijn/haar ervaring op uw website optimaliseren. Een indruk is namelijk snel gemaakt!

Maar moet u een dergelijke code precies instellen? Ook hier gaat u weer naar beheerder > instellingen weergeven en onderaan deze pagina staat de knop Instellingen voor Zoekopdrachten op site. Een belangrijke voorwaarde om dit te meten, is de aanwezigheid van een queryparameter. Deze kan u vinden door op uw website in de zoekbalk een test uit te voeren. U krijgt dan het volgende te zien: www.jouwwebsite.nl/catalogsearch/result/?q=test

Het vetgedrukte gedeelte is het betreffende onderwerp. Hetgeen voor het = teken staat is namelijk de queryparameter. Zet u ‘Zoekopdrachten op de site bijhouden’ aan en vult u daarna bij de queryparameter een q in, dan bent u al klaar. Hieronder staat een voorbeeld.

In dit geval is q de query-parameter. Deze kan op andere sites ook anders zijn, bijvoorbeeld ‘c’ of ‘query’. Heeft u dit ingesteld, dan zal Google Analytics binnen 48 uur uw interne zoekopdrachten opleveren en kan u gaan bijhouden wat uw bezoekers niet kunnen terugvinden op uw website of net het omgekeerde: waar ze heel geïnteresseerd in zijn. Daarna rest nog één ding; optimaliseren maar!

Conclusie

De bovenstaande tips betekenen zeker een meerwaarde in Google Analytics. Daarnaast zijn ze voor iemand zonder veel kennis van Google Analytics ook nog goed implementeerbaar. Handig dus! Heeft u nog vragen over dit artikel en wilt u meer informatie? Aarzel dan niet langer en contacteer ons vandaag nog!

 

Pascal

Pascal

Dagelijks houd ik mij bezig om de nieuwste trends op het gebied van internetmarketing te volgen en deze vervolgens toe te passen. Daarbij ben ik mij continu bewust van ons Best4u-speerpunt; meten = weten. Hierdoor vergroot ik niet alleen mijn eigen kennis, maar zie ik als projectmanager internetmarketing ook nieuwe online kansen op basis van feiten.
Pascal

Laatste artikelen van Pascal