De cruciale eerste indruk

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 13 januari, 2017 in Blog, Kenniscentrum

Deel 5 van een vijfdelige serie

Als u op een webpagina klikt, wat is dan het eerste dat u doet? Waarschijnlijk leest u niet onmiddellijk alle tekst van boven naar onder, maar laat u eerst uw ogen over de content glijden. U scant de titels, alinea’s en afbeeldingen om een globale indruk van de tekst te vormen. Op basis van die indruk beslist u of het de moeite waard is om de tekst aandachtig te lezen. Dit proces gaat razendsnel, zeker wanneer er gebruik wordt gemaakt van een smartphone. U heeft dus slechts enkele seconden om uw lezers ervan te overtuigen dat uw tekst hun tijd waard is.

Algemeen gezien geldt de bovenstaande gang van zaken niet alleen voor teksten, maar voor uw volledige website. De eerste indruk is snel gemaakt en u krijgt maar één kans. Of u nu wilt dat uw bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een aankoop doen of contact met u opnemen, het is belangrijk om ze te interesseren zodat ze aangespoord worden om ook daadwerkelijk in actie te schieten.

“Uw tekst tot leven brengen is makkelijker dan u denkt”

In het vijfde en laatste deel van deze contentserie zal ik u enkele tips meegeven over het creëren van scanbare content. We zullen het ook hebben over uw website als uithangbord voor u en uw business.

Scanbare teksten

Als uw bezoekers bij het openen van uw website direct een groot stuk tekst zonder structuur zien, kan dat ze afschrikken. We hebben al eerder vastgesteld dat de lengte van uw tekst en het beeldmateriaal dat u gebruikt mee bepalend zijn om een goede indruk te maken. Om uw teksten nog meer tot leven te brengen bestaan er nog enkele trucs die u kan toepassen. Zo kan u gebruik maken van volgende elementen:

  • Subtitels
  • Alinea’s
  • Citaten
  • Opsommingen
  • Links
  • Stijlvolle typografie

Deze zaken brengen structuur aan in uw tekst en zorgen ervoor dat uw lezers niet worden afgeschrikt door grote stukken droge tekst. Ze zorgen er ook voor dat de tekst er mooier uitziet en sneller de aandacht trekken van uw bezoekers. Uiterlijk is natuurlijk niet alles, naast de knappe uitstraling van uw tekst, moet de inhoud kwalitatief zijn. Zo ook de titels, tussentitels, citaten, enzovoort.

Om bovengenoemde elementen zo kwalitatief mogelijk te maken, selecteert u best de meest prikkelende, interessante informatie uit uw tekst om ze in een mooie vorm te gieten. Zo kan u in een subtitel bijvoorbeeld een vraag stellen aan uw lezers, zodat ze zich persoonlijk aangesproken voelen. Wilt u een interessante uitspraak of een opvallend feit delen? Zet het dan eens in een citaat, zodat het extra in de schijnwerpers wordt gezet.

Gun uw bezoekers af en toe een leespauze door een opsomming te gebruiken. Dit breekt uw tekst wat meer op. Opsommingen zijn gemakkelijk om te lezen en kunnen een heleboel informatie bevatten.

Bent u trots op uw website?

Uw site representeert u en uw bedrijf in de digitale wereld. Iedereen kan uw site bezoeken wanneer ze maar willen, dus het is van groot belang om na te denken over de indruk die uw website achterlaat bij uw bezoekers. Stel uzelf de vraag of u genoeg aandacht besteed aan de behoeftes van uw (potentiële) klanten en of dat ook te zien is aan uw webpagina.

Behandel uw bezoekers op een warme en persoonlijke manier, biedt ze een helpende hand en begeleid ze naar uw doel (of dat nu het winkelkarretje of de nieuwsbrief is). Zorg dat de bezoeker zich geen nummer voelt, maar dat het juist lijkt of uw website speciaal voor hem is gemaakt. Dit doet u niet alleen door hem kwalitatieve en interessante content te bieden, maar ook door een aantrekkelijk design en de bruikbaarheid van uw site te optimaliseren.

Door uw website te zien als een digitale verlenging van uw zaak, zal u er automatisch meer aandacht aan besteden. Hieronder staat een handige checklist die u kan nagaan om te zien of u alle contenttips van deze serie heeft toegepast:

  • Houd altijd rekening met uw doelgroep en pas uw schrijfstijl hieraan aan
  • Wees uniek
  • Maak gebruik van kwalitatief beeldmateriaal
  • Zorg dat uw tekst niet te lang, maar ook niet te kort is
  • Beschouw uw content als middel, niet als doel
  • Schrijf SEO-vriendelijke teksten
  • Laat uw teksten nalezen door anderen
  • Schrijf op een scanbare manier

Als u deze tips in gedachten houdt, kan u zeker trots zijn op uw website als digitaal visitekaartje!

Wilt u graag meer weten of heeft u een vraag over een bepaald onderwerp uit deze serie? Neem dan gerust contact met ons op.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.