5 waardevolle tips voor succesvolle e-mailmarketing

Bel nu naar 03 808 05 77 03 / 808 05 77

>> Gepost op: 21 november, 2016 in Blog, Kenniscentrum

Het lijkt misschien wat ouderwets, maar vergis u niet: e-mailmarketing is een van de beste kanalen om in te investeren! E-mail heeft volgens de Direct Marketing Association namelijk een ongelofelijke ROI (Return On Investment) van 3800% (!). Gemiddeld wordt zo’n 23% van alle verkopen toegeschreven aan e-mailmarketing, dus dit kanaal is zeker de moeite waard om wat tijd in te investeren. Wij geven u 5 tips om uw e-mailmarketingcampagne tot een succesvol einde te brengen.

1. Verwelkom de klant bij uw bedrijf

Het eerste contact met de (potentiële) klant is zeer belangrijk. Hiermee laat u namelijk merken op welke manier u communiceert. Het is ook een geschikte manier om engagement op te bouwen. Een korte e-mail zoals ‘Dank u voor uw aankoop!’ of ‘Welkom, aangenaam u te leren kennen’ maken een goede indruk. Verder functioneert uw eerste e-mail ook als een introductie van uzelf naar de klant toe. U kan hem bijvoorbeeld wat meer informatie geven over uw activiteiten en werkwijze.

Wat ook handig is, is uitleggen waarom uw digitale brieven zo nuttig zijn voor de klant, zodat hij begrijpt dat hij er voordeel uit kan halen als hij zich inschrijft voor uw e-mails. Als u hem uitlegt dat de content wordt afgestemd op de interesses van de ontvanger, weet de klant zeker dat hij informatie zal krijgen die voor hem relevant is. Hij zal dan ook eerder geneigd zijn om zich in te schrijven.

U kan er ook voor zorgen dat de klant u helpt zonder dat hij daar moeite voor moet doen. Zo kan u hem zelf de mogelijkheid geven om aan te duiden wat hij interessant vindt. Op die manier kan u gemakkelijker uw doelgroep segmenteren (hier komen we nog op terug in tip 5).

2. Zorg dat uw klanten u beter leren kennen

Niemand praat graag met een machine, we verkiezen allemaal menselijk contact boven een geautomatiseerde standaard e-mail. Daarom is het belangrijk dat u een persoonlijke connectie maakt met uw klanten. Zo kan u eens een persoonlijk advies geven in plaats van een aanbieding of product. Ten slotte gaat het niet altijd puur om verkopen, een goede band met uw klanten is zeer waardevol en zal u meer opleveren dan enkel koude en zakelijke communicatie.

3. Laat uw boodschap overeenkomen met de klant

De conversie van uw e-mails kan verhoogd worden door de juist informatie op het juiste moment te verzenden. Hou het aankoopgedrag van de klant goed in de gaten, want het kan u veel vertellen over zijn gedachteproces. Heeft hij bijvoorbeeld een speciaal aanbod van u gekregen dat binnen een paar weken verloopt? Waarschuw hem dan even via mail. De klant zal het vriendelijke gebaar niet vergeten en is ineens herinnerd aan zijn interesse voor uw product.

4. Stimuleer herhaalaankopen

Heeft uw klant iets gekocht? Super! Maar daar houdt e-mailmarketing nog niet op: dit is het perfecte moment om een herhaalaankoop te stimuleren. U heeft inmiddels al redelijk wat informatie over het koopgedrag van uw klant, dus u kan daarop inspelen. Biedt hem eens een product aan dat aansluit op zijn meest recente aankoop. Als hij schoenen heeft gekocht, kan u bijvoorbeeld schoenveters aanbieden. Hierdoor verhoogt u uw verkoopcijfers.

5. Segmenteer uw doelgroepen

U weet al dat u veel over de klant te weten kan komen door zijn koopgedrag te analyseren. Als u uw conversie nog meer wil verhogen, is het slim om uw klanten onder te verdelen in verschillende segmenten. Ieder segment heeft een ander niveau van engagement met uw bedrijf. Een trouwe klant zit dus in een andere onderverdeling dan iemand die juist zijn eerste aankoop heeft voltooid. Op deze manier kan u de informatie die u verzendt nog beter afstemmen op de persoon die ze ontvangt. Dit zal de klant zeker niet ontgaan, hij zal zich beter en persoonlijker geholpen voelen.

U kan ervoor zorgen dat uw klanten meer betrokken raken met uw firma door hun loyaliteit te belonen. Heeft iemand bijvoorbeeld juist een eerste aankoop gedaan, geef hem dan een kortingsbon cadeau. Zo zal hij zich meer verbonden voelen met het bedrijf.

Heeft u nog vragen over e-mailmarketing of wilt u meer informatie? Contacteer ons dan gerust.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.